Hoppträning igår - Utvärdering

Jag är som sagt grymt nöjd med träningen igår och här kommer en lite utförligare utverdering av den :)

Uppvärming:
Värmed upp själv. Först jogga igång i alla gångarter lite lösgörande öövergångar osv.

Inledning:
Igår började vi med 4 cavaletti bommar i trav på ena långsidan, lite tempoväxlingar på kortsidorna och på andra sidan skänkel vikning åt båda hållen. Skänklevikningen gick inte bra! Men travbommarna gick jättefint :)

Efter de började vi jobba med galoppen. Galopperade på volt ca 20m. Vi jobbade med att få honom att aktivera sitt innerbakben och ändå ha kvar honom i en lugn och samlad galopp. Efter det skulle jag prova att lägga fram handen c:a 1,5dm och se vad som hände. Han slappnade av jättebra efter några gånger. Efter några språng med handen framme i samma samlade galopp, så fick jag öka galoppen och det kändes bra!

Sen kortade jag galoppen igen och gick in på en liten volt och hoppade ett litet skutt. Det gick bra mot slutet och fick bra hjälp av Sandra. :)

Hoppning:
Jag hoppade ju då fram på de lilla skuttet. Sen hoppade vi en 4 kombination på 70cm. Jag skulle inte 'rädda' honom så mycket och ta i honom mellan hindren utan bara hålla handen på makammen och låta honom skötta sig själv. Efter några ggr så gick det bra och jag lät honom rädda isg själv ;)

Sen hoppade vi lite hinder i följd. Började med den här övningen:

alltså först kombinationen, över cavaletti hoppet, byt varv åt vänster (blir typ som att hoppa på en 8:a men man byter bara varv) och sen kombinationen igen.

Efter det hoppade vi lite fler hinder på typ 80-90.

Hoppas ni förstår ;)

Efter det hoppade vi några hinder på typ 1m - 1,10m. Meningen va att jag bara skulle rida med skänklarna och bara leda med tyglarna. och jag tyckte att det gick bra :) 
 

Vad gick bättre? (i jämförelse mot förra gången)
*halv halterna innan bommarna fick jag igenom mycket bättre och han fick tänka själv över bommarna

*Jag red bättre med skänklarna och hade mjukare hand

Vad ska jag träna på?
*Aktivera inner bak mer

*Inte störa honom inann hindret utan bara låta honom hoppa

*Mjukare övergångar, så att det inte blir så hackigt

*Få honom mer uppmärksamm på skänkeln

Nästa gång kankse Sandra sitter upp ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0